Politiek

'Het is tijd om door te pakken'

Ben Nijboer: Zebrapaden

Ik heb er even tegen aan zitten te hikken. Zal ik het doen of niet. Als ik het wél doe, dan loop ik risico dat criticasters roepen: “Ja, ja, het is weer verkiezingstijd. Dan roepen ze dat altijd, maar na de verkiezingen gebeurt er niks”. Aan de andere kant: het past niet bij me om me door critici te laten weerhouden. Bovendien hebben de criticaster op dit onderwerp ook wel gelijk….

Daarom dus toch: een stukje over zebrapaden, met als ondertitel: het is tijd om door te pakken.

Laat ik dan meteen het verkiezingspunt maar maken: ook wij als BurgerBelangen vinden dat er een aantal plaatsen gewoon zebrapaden moeten komen. Punt. Denk dan aan de oversteek vanaf Hotel De Zwaan richting Van Rossum en nabij de Schapenstraat/Aldi. Er wordt al jáááren om gevraagd, maar het gebeurt niet. Zelfs het kruispunt Westdorplaan/Zwolseweg zou een stuk veiliger en overzichtelijker voor voetgangers, als daar enkele zebrapaden zouden liggen.

Ook in Heino zijn de zebrapaden met enige regelmaat een terugkerend thema. Voor zover ik weet hebben alle (!) partijen in het verleden aangegeven vóórstander te zijn van zebrapaden. Het stond in 2010 in het verkiezingsprogramma van Gemeentebelangen. In 2014 in het programma van de VVD en CDA. Dit keer heb ik het expliciet gelezen in het programma van de PvdA en in Heino zamelt LA er handtekeningen voor in. Raadsbrede steun dus, zo ongeveer…

Al met al hebben we hiermee een bijzondere situatie te pakken: alle partijen willen én wilden zebrapaden, vooral op plaatsen waar ouderen oversteken, en toch is er de laatste (minimaal) 8 a 10 jaar niet één zebrapad aangelegd. De verklaring is even duidelijk als twijfelachtig.
De ‘duidelijke’ verklaring is dat verkeersdeskundigen in het gemeentehuis zeggen te weten dat zebrapaden NIET tot meer veiligheid leidt. Zeker niet als deze in een 30km-zone liggen. De logica erachter is dat als auto’s zich aan de snelheid houden, voetgangers vanzelf voldoende tijd hebben om veilig over te steken. “Zebrapaden leiden slechts tot schijnveiligheid”, zo vonden de deskundigen. Dus kwamen de zebrapaden er niet.

Er zijn echter fikse vraagtekens te zetten bij deze opvatting. De clou zit ‘m (althans: in mijn visie) namelijk niet in het enkele argument van de objectieve veiligheid. Bij zebrapaden gaat het voor een déél om die echte veiligheid, voor een ander belangrijk deel om de sociale veiligheid, voor een déél ook om het vertrouwen bij de voetgangers én als vierde om de service en gastvrijheid jegens onze ouderen, minder validen en ouders met kleine kinderen.

Bij een gemarkeerde oversteekplaats (zwarte stenen in het wegdek, of een plateau) wordt slechts een appèl gedaan op auto’s om te stoppen. Voor een zebrapad moét men stoppen. Voor de voetganger maakt het daarbij niets uit of de auto 10, 30 of 50km per uur rijdt. Het is zelfs zó logisch dat ik denk: voor wie schrijf ik dit eigenlijk op…

Juist omdat het zó logisch is sluit mijn wekelijkse bijdrage graag af met een oproep aan de collega-partijen. Kennelijk willen we met zijn allen dat zebrapaden er gewoon komen. Laten we daar na de verkiezingen dan gewoon werk van maken. Deurpakk’n dus.

Ben Nijboer
Raadslid BurgerBelangen (Lijst 8)

|Doorsturen

Wim Arends

2018-03-10 10:52:05

Zwolseweg ligt toch in Heino?

Marjan Potze

2018-03-10 10:56:05

Helemaal mee eens Ben! De ambtenaren maken toch niet de dienst uit!

Raalte Natuurlijk

2018-03-10 10:58:48

Ralte Natuurlijk sluit zich graag aan bij dit plan. We willen als het even kan zelfs een stapje verder. Voorrang aan fieters en wandelaars in alle kernen.

http://www.raaltenatuurlijk.nl/in-dorpskernen-moet-je-fietsers-en-voetgangers-voorrang-geven/

Hans de Kort

2018-03-10 11:53:04

Geachte bezoeker van deze site,

Het is al meer dan zes jaar geleden dat ik die kwetsbare mensen die nabij de Aldi om een zebrapad hebben gesmeekt , heb bijgestaan. Tevergeefs.

Hoe idioot indertijd door de politiek is gereageerd op die smeekbede, heb ik verwoord in een opiniestuk dat gisterenmiddag om 12.04 uur (dus zo’n 6 uur eerder - ik neem daarom aan dat de heer Nijboer het heeft gelezen) is geplaatst op Salland Centraal.

Ik verwijs diegenen die het politiek gedraai rond dit dossier is ontgaan, naar mijn opinietekst  van gisteren. Het spreekt boekdelen.

Henk

2018-03-10 16:11:38

Helemaal eens met Ben en Marjan, waarom zou je een verkeersdeskundige geloven? Die heeft er alleen maar voor gestudeerd en is dagelijks met de materie bezig.. je kunt dan beter koppig zijn en op basis van onderbuikgevoelens niets doen met een dergelijk advies.

Ben Nijboer, BurgerBelangen

2018-03-10 19:52:32

Hoi @Hans (de Kort). Op het moment dat ik deze column schreef en bij de redactie aanleverde kende ik jouw opiniestuk niet. Maar wat mij betreft doet dat er ook niet zo toe.
Het belangrijkste is dat we het eens zijn! Die zebrapaden moeten er eindelijk gewoon maar eens komen.
@Wim: klopt. Moet Zwolsestraat zijn.

Egbert den Daas

2018-03-11 08:37:16

@Ben,

Dank Ben voor de morele steun voor onze acties - sinds december 2017- , om veilige oversteekplekken te realiseren bij het rondje om de Nikolaaskerk in Heino.
Wees niet ongerust, wij pakken door.
Op 12 maart aanstaande gaat er een afvaardiging van Lokaal Alternatief en direct betrokkenen samen met verkeersdeskundigen uit het gemeentehuis de genoemde locatie in Heino in ogenschouw nemen en in gesprek over de realisatie van zebrapaden.
Kortom er komt schot in.

Egbert den Daas, Lokaal Alternatief.

Hans de Kort

2018-03-11 09:42:13

Dag Ben,

Vanzelfsprekend ben ik blij dat wij het over die zebrapaden met elkaar eens zijn. Waarover we het blijkbaar niet eens zijn, en dat vind ik buitengewoon jammer, is het feit dat de verzoekers voor het aanbrengen van een zebrapad nabij de Aldi in Raalte, indertijd grof beduveld zijn met de idiote argumentaties van de gemeente Raalte om hun verzoek af te wijzen. En geen enkel raadslid, let wel geen énkel raadslid, had daar indertijd problemen mee. Allen vonden het prima. Dat is waar ik keer op keer een groot probleem heb.

Het verzoek om het college voor die absurde brief op de vingers te tikken, werd unaniem en onverschillig, slechts voor kennisgeving aangenomen. Daarvoor kon en kan ik, nog steeds geen enkel  begrip opbrengen.

En tot heden is geen enkele fractie bereid te zeggen “dat hebben we toen niet goed gedaan, we hadden er serieus op moeten reageren”.

Marco Overmeen

2018-03-11 11:03:00

Een paar reacties en alleen die van Henk kan mijn goedkeuring krijgen. Politici en argeloze inwoners weten niet hoe je wegen en wijken moet inrichten. Dat is een vak. Ik hoop dat de gemeente Raalte niet zwicht voor politiek populisme. 

http://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/11/Bijdrage25.pdf

Raalte Natuurlijk

2018-03-11 14:15:46

@Egbert, helemaal mee eens. Wij hadden jouw initiatief ook al omarmt (en wat ons betreft graag verbreed naar voorrangszones voor fietsers en voetgangers in alle centra van de gemeente. Auto welkom, maar geen voorrang.)

Raalte Natuurlijk

2018-03-11 14:21:42

@Henk, BurgerBelangen deed dat tijdens het verkiezingsdebat van ondernemers ook: Ben Nijboer zei daar dat al die onderzoeken er niet toe deden Gezond verstand bracht hem veel verder.

Daar gaat het nu precies fout. Als we het van gezond verstand moeten hebben, kan iedereen er altijd mee schermen. Net als boerenverstand en onderbuikgevoelens. Dat kan de een gebruiken, dan moet hij accepteren dat de ander met een heel ander boerenverstand en met een andere onderbuik ook recht van spreken heeft.

Uw reactie


Uitgelicht


Meest gelezen

Columns en vaste rubrieken

112

Sport

Uit

Digikrant




Agenda

Weer