Politiek

Provinciale en lokale CDA-fracties brengen resolutie in voor herindeling luchtruim

De CDA-fracties in een flink aantal Overijsselse en Gelderse gemeenten brengen morgen tijdens het CDA-partijcongres een resolutie in tegen de laagvliegroutes naar Lelystad Airport. Als een meerderheid instemt, neemt de partij definitief stelling tegen de laagvliegroutes zoals ze nu zijn. Dit kan belangrijk zijn voor als de Kamer straks moet stemmen over het luchtvaartbesluit, waar nu nog laagvliegroutes in verwerkt zijn.

Dat meldt RTV Oost.

De ChristenUnie heeft zich al eerder uitgesproken tegen het gebruik van de laagvliegroutes, ook D66 is kritisch. Als het CDA tegen de laagvliegroutes stemt, is de VVD de enige partij in het kabinet dat Lelystad Airport wil openen voordat de luchtruimherziening is afgerond.

Lokale fracties
De resolutie is een initiatief van de lokale CDA-fractie in het Gelderse Hattem. Zij krijgen steun van onder meer de fracties in Heerde, Oldebroek, Elburg, Epe Olst-Wijhe, Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Dalfsen. Ook het CDA Overijssel, Gelderland en Drenthe scharen zich achter het voorstel.

"Het wordt een spannende stemming morgen", zegt Overijssels CDA-Statenlid Bouwien Rutten. "Want zoals er in het oosten van het land veel weerstand is tegen de laagvliegroutes, zijn er bijvoorbeeld in Flevoland ook fracties die Lelystad Airport snel open willen zien gaan."

Toch is de resolutie volgens Rutten een signaal dat de minister het steeds moeilijker krijgt om het vliegveld zoals gepland in 2020 te openen.

'Frustratie'
"Het is de frustratie die de boventoon begint te voeren", zegt het Overijssels CDA-Statenlid. "Enerzijds wordt er serieus naar ons geluisterd maar vervolgens wordt er door de minister zeer selectief gebruik gemaakt van onze argumenten. We worden continu gepamperd maar keer op keer worden we weer teleurgesteld. Dit wekt geen vertrouwen", aldus Rutten.

Luchtruimherziening
De enige manier om binnen de huidige luchtruimindeling met vakantiecharters te kunnen vliegen op Lelystad Airport, is door gebruik te maken van lage aanvliegroutes. Dat komt omdat vliegtuigen met bestemming Lelystad het luchtverkeer naar Schiphol niet mogen hinderen.

In de praktijk zouden grote vliegtuigen van en naar het vliegveld in de polder dan over grote afstanden laag moeten vliegen, met alle risico's en overlast die dat met zich meebrengt. Als de minister in haar besluiten geen gebruik kan maken van de laagvliegroutes, dan kunnen grote vliegtuigen niet landen en opstijgen vanaf Lelystad Airport.

De resolutie vereist dat het luchtruim eerst opnieuw wordt ingedeeld en de laagvliegroutes worden geschrapt, voordat Lelystad Airport kan worden gebruikt als vliegveld voor vakantievluchten.

|Doorsturen

Uw reactie




Uitgelicht


Meest gelezen

112

Sport

Algemeen

Uit

Digikrant






Agenda

Weer