Politiek

PvdA Dalfsen stelt vragen in de raad over N35 bij Laag Zuthem

De N35 wordt steeds drukker en met de vierbaansaanpassing bij Wijthmen wordt het er straks niet rustiger op. Oversteken is nu al vaak bijna onmogelijk en bovendien zeer gevaarlijk. Het dreigt met de nieuwe aanpassingen alleen maar slechter te worden.

Johan Wiltvank namens de Partij van de Arbeid in Dalfsen stelt dat de plaatselijk belangen van Hoonhorst en Laag Zuthem al langer de noodklok luiden als het gaat om de oversteek met de Hagenweg N35 bij de Ganzenpan. Hij wil van wethouder Ruud van Leeuwen weten of hij betrokken is met het onderwerp. "Wat is de inzet van het college hierop en wat is de inzet richting Rijkswaterstaat en provincie?"

Van Leeuwen antwoordt dat de gemeente kort geleden nog een overleg heeft gehad met PB Laag Zuthem (Niels Tomson). "Wat betreft de problematiek rondom het oversteken herkennen wij dit gedeeltelijk. De N35 is ter hoogte van de Hagenweg vooral tijdens de spitsperioden een druk punt. Hierdoor is het lastiger om de weg op en af te rijden. Om de weg over te steken is er wel een alternatief. Ter hoogte van het kanaal kan men onder de N35 door. Dit alternatief heeft echter wel een hoogtebeperking (3,70 meter) en is een stuk omrijden. Afhankelijk van de route is de omrijdafstand ongeveer een kilometer. Op de fiets is dat ongeveer vier minuten."

Bestuurlijk is gesproken met de gemeente Raalte, zowel het kruispunt als de alternatieve route liggen namelijk op het grondgebied van Raalte. De gemeente Raalte gaat onderzoeken of de weg verlaagd kan worden en wat hiervoor de kosten zijn. Zodat ook het grotere (landbouw-)verkeer gebruik kan maken van deze route. Over de inzet richting Rijkswaterstaat meldt hij de ontwikkelingen te volgen.

Reinhard Borst van het gelijknamige Loonbedrijf aan de Hagenweg reageert teleurgesteld op de antwoorden van Van Leeuwen. "Hij draait voor het probleem weg. Met de auto ben je sneller de weg op of over dan met een trekker. Laat hem maar eens komen, en een keer meegaan op de trekker de weg oversteken."

Borst vertelt die ochtend nog 4,5 minuut met de auto voor de weg gestaan te hebben voor hij erop kon en dat was om half tien. De zogenaamde plannen om de onderdoorgang te verlagen noemt hij onrealistisch. "Het huidige wegdek ligt nu op water niveau van het Overijsselskanaal. Dat verlagen tot onder het waterpeil kost een vermogen en is straks financieel niet haalbaar", voorspelt hij. "En het probleem voor de omwonenden blijft bestaan. We zullen die weg op moeten. Ook bijvoorbeeld met vrachtverkeer, zoals dat van buurman en diervoeder fabrikant Fakkert. Hij heeft sterk het gevoel in de steek gelaten te worden. Rijkswaterstaat erkent het probleem bij de kruising niet. De gemeentes stellen geen geld te hebben en zoeken naar onrealistische halfbakken oplossingen en uiteindelijk sturen ze straks iedereen met een kluitje in het riet."

|Doorsturen

Uw reactie




Uitgelicht


Meest gelezen

Columns en vaste rubrieken

112

Sport

Algemeen

Uit

Digikrant






Agenda

Weer