Politiek

‘Zwolle leidt 3000 taxi chauffeurs op, de rest van de provincie asbestsaneerders’

Von Martels pleit tijdens conferentie voor ruimere stimulering asbestsanering

Alleen subsidie voor saneringen die voor 31 december 2019 zijn uitgevoerd, tenzij de pot met geld eerder op is (en dat is waarschijnlijk februari volgend jaar al het gevolg); particulieren zijn in verhouding tot bedrijven vele malen duurder uit; er bestaat een methode om asbest daadwerkelijk af te breken; de stortkosten voor asbest zijn van 14 naar 32 euro per ton gestegen, hetgeen de saneerders door moeten berekenen aan de cliënten en de WOZ waardestijging na sanering is een gemeentelijke zaak. Het waren de opvallendste punten van een de CDA-asbestconferentie, die maandag plaatsvond in Nijverdal.

De bijeenkomst trok ruim 150 bezoekers: bestuurders, politici en andere geïnteresseerden, zowel particulieren als bedrijven.

Kamerlid Maurits von Martels pleit voor meer geld voor de stimuleringsregeling. Het subsidiepotje, dat beschikbaar is tot eind 2019, is, zoals het nu lijkt, in februari al leeg. Von Martels wil dat de minister tot 31 december 2019 een inhoud garandeert. Ook moet er een uitzondering komen voor particulieren met bijvoorbeeld asbest leidaken. Zij kunnen geen btw aftrekken of gebruikmaken van belastingtechnische aftrekposten, zoals bedrijven dat kunnen. Voorbeeld is een groep bewoners in Deventer die 25.000 per woning kwijt zijn hun (kunst)leidaken uit de jaren tachtig te laten verwijderen. Ook sprak Von Martels zijn twijfels uit of de datum van 2024, wanneer alle asbest van de daken moet zijn, wel haalbaar is.

Raadslid Bert Ruitenberg uit Dalfsen vroeg aandacht voor stoppende ondernemingen. Als een bedrijf stopt, wordt verwijdering van asbestdaken een privéaangelegenheid. Dan zijn er immers geen belastingvoordelen meer en moet er dus geld voor worden vrijgemaakt. Dat kan door bijvoorbeeld mensen extra bouwkavels te geven. Ruitenberg verbaasde zich over het geringe aantal stimulerende regelingen die er zijn na 2019. Hij pleitte voor meer sturing op duurzaamheid: asbest eraf, zonnepanelen erop en geen verdere vertragende regelgeving meer. Von Martels gaf aan dat de regelgeving ook hem een doorn in het oog is. Bovendien toonde hij zich verheugd dat de minister het verbod op het werken vanuit werkbakken aan een kraan eindelijk heeft opgeschort.

Asbestschakel
Jeroen Klinkhamer zette de doelen van Asbestschakel.nl, een neutrale coöperatie van saneerders, bouwers en de Provincie uiteen. Hij wees op pijnpunten en stelde dat asbestsanering nooit weer goedkoper wordt. Het doel van Asbestschakel.nl? De overheid wil versnellen, maar heeft geen aanspreekpunt; de saneerders zien bergen werk op zich afkomen, maar hebben geen personeel en de consument verdwaalt in het oerwoud aan regels. Iedereen zoekt en daarom dus de coöperatie.

Nancy Spijker van uitzendbureau Carrière, een van de participerende bedrijven rekruteert personeel. “In asbest zit een carrière”, stelt zij, na 2024 komt er namelijk nog veel meer werk. Alle inpandige asbest moet dan ook worden verwijderd en dat probleem is nog veel groter dan dit. Het is een kans om werklozen weer aan het werk te krijgen. De gemeenten Raalte en Olst-Wijhe doen nu ook mee, maar Zwolle niet. Daar hebben ze 3.000 mensen in de bijstand, weet zij. De verbazing klinkt er in door. Jeroen vat het zo samen. Een ambtenaar had hem verteld dat een opleiding voor taxichauffeur de gemeente 500 euro kost; de opleiding voor een asbestsaneerder 2.500 euro en daar deden ze dus niet aan mee. “Zwolle leidt dus 3.000 taxichauffeurs op in antwoord op het asbest probleem.”

Afbreken
Een noviteit was er ook. Gesaneerd asbest wordt tot nu toe niet verwerkt, maar begraven in de grond. Het probleem wordt verplaatst en de opslagen raken vol, vandaar ook de sterk stijgende stortkosten. Het bedrijf Asbeter(.com) heeft een methode gevonden om asbest af te breken zodat er onschuldig fijn zand en zoutwater overblijft. Dit gebeurt met zuren, afkomstig uit de chemische industrie. Er draaien proefopstellingen en de verwachting is dat men half 2020 met de grootschalige verwerking kan beginnen. “De kosten van deze verwerking liggen nu nog ongeveer 50 euro hoger dan het normale stort tarief per ton, maar dan zijn we het asbest dus ook echt kwijt”, zei Inez Postema van het bedrijf.

Provinciaal politica Bouwien Rutten stelde: “Wie sanering niet kan betalen, moet niet nachten wakker liggen.” Samenvattend is de conclusie: asbest saneren wordt nooit meer goedkoper; de landelijke subsidie regelingen voor asbestdaken houden op te bestaan; stortkosten rijzen de pan uit; lokale politici willen minder regels; offertes kunt u gemakkelijk opvragen via Asbestschakel.nl en in de binnenstad van Zwolle staan binnenkort 3.000 taxi’s in de file.

 

|Doorsturen

Joop

2018-10-05 17:02:41

Na 2024 ook inpandige asbest verwijderen ....  Heé'l goed voor de werkgelegenheid!! En dáár gaat het allemaal om.... Als asbest werkelijk zo ernstig verweert, zou je op een dak van 50 jaar oud niet meer kunnen lopen. Nou, geen centje pijn hier....  En inpandige asbest heeft al helemaal niemand last van. Ik zou zeggen, laat zitten tot je een keer een 'normale' verbouwing hebt .... We zijn in Nederland helemaal de weg kwijt met onzinnige regeltjes en (keurings-) ambtenaartjes  ......

Uw reactie




Uitgelicht


Meest gelezen

Columns en vaste rubrieken

112

Sport

Algemeen

Uit

Digikrant






Agenda

Weer