Olst-Wijhe Regio

D66 Olst-Wijhe wil afstel uitbreiding Lelystad Airport

D66 Olst-Wijhe gaat op maandag 23 april een motie indienen over Lelystad Aiport. Zij willen dat het college zich moet inzetten voor afstel van uitbreiding van Lelystad Airport.



Afgelopen woensdag 18 april kwam het oordeel van de commissie MER naar buiten. De commissie geeft aan dat de omstreden milieurapport over Lelystad Airport niet over hoeft. Daarmee lijkt de weg naar opening van Lelystad Airport open te liggen.

“De risico’s voor de gezondheid van onze inwoners vinden wij te groot, als het gaat om fijnstof en geluid. Als de gegevens nu kloppen, hebben de ontwikkelingen vooral de eerste jaren, maar mogelijk nog langer, zeer grote gevolgen voor Olst-Wijhe en de regio; er zal langdurig laag gevlogen worden over dit deel van Nederland", aldus raadslid Maartje Lof.

"Voor D66 Olst-Wijhe zijn de inspanningen voor duurzame energieopwekking in de gemeente niet uit te leggen, als we aan de andere kant enorme geluids- en milieuoverlast van deze omvang toestaan. Daarbij kan op het aantal vliegbewegingen niet gehandhaafd worden. Natuur- en milieuclubs, hoogleraren en burgergroepen roepen de minister ondertussen met klem op om veel meer en beter onderzoek te doen naar de gevolgen van Lelystad Airport. Bij de Europese Commissie staan tegelijkertijd vragen open over het selectiviteitsbeleid. Kort samengevat is er meer en meer onduidelijkheid ontstaan in het dossier Lelystad Airport."

D66 vindt de nadelen en de hinder van Lelystad Airport voor Olst-Wijhe zwaarder wegen dan de economische en maatschappelijke voordelen, de ontwikkelingen rond de uitbreiding dienen daarom een halt toegeroepen te worden. Milieu, natuur, kwaliteit van de leefomgeving gaan er allemaal op achteruit. D66 vindt dat Nederland zou moeten inzetten op alternatieve manieren van vervoer zoals de trein en schonere vliegtuigen met eerlijke prijsopbouw.


|Doorsturen

Hermen

2018-04-20 18:08:04

wat een onzinnig verhaal, D’66 Olst, wat stelt dat nu helemaal voor, 3 boeren en 1 boerin die eigenlijk alleen maar over keoieatront kunnen praten. Wat denk je van de dijk waar veel zwaar verkeer ove komt, wat denk je van de vervuiling van de olsasfa, wat denk je van het sproeigen met round-up, dat zijn zaken waar D’66 zich bezig mee moet houden en niet met het economisch belang van lelie stad, want dat komt er toch wel

robert

2018-04-20 19:31:31

Nog één Nederlandse taalles volgen , dan kom je er wel . Man man wat een taalfouten 

Henk

2018-04-20 20:35:30

Biertje op Hermen? Zeker vrijdag middag...

Er is maar een manier om Lelystad voorkomen en dat is minder vliegen. De enige manier om dat te bewerkstelligen is om het vliegen duurder te maken. Minstens 3 tot 5 keer duurder dan het nu is. 50 of 75 euro voor een retour Barcelona is van de zotte. 90% Van het vliegverkeer is vakantieverkeer!! Iedereen die tegen Lelystad is, moet eerst in de spiegel kijken en zeggen dat ze NIET voor vijftig euro naar de zon vliegen.

Henkie

2018-04-21 13:49:03

Wat een wijsneuzerij allemaal. D 66 Olst Wijhe moet zich richten tot haar partijgenoten in Den Haag, dat is de aangewezen weg. En wanneer het op gezondheidsrisico's voor de bevolking aankomt zijn er inderdaad wel ergere zaken te bedenken om je - lokaal- op te richten.

En mijn - bijna- naamgenoot lost het milieuprobleem dat het vliegen veroorzaakt op door de hele vliegsector weg te belasten. 

Is geen oplossing, maar feitelijk alleen maar het verplaatsen van een bestaand probleem. 

Henk

2018-04-23 08:46:53

@Henkie, niet helemaal een verplaatsend probeem, want vliegen is de meest vervuilende vervoerstak. Als al die mensen met z'n vieren in een auto gaan zitten rijden stoten ze de helft minder aan co2 uit. Inderdaad, als je dan met z'n tweeen gaat is het gelijk, en alleen is vervuilender. Op fietsvakantie dus, vanaf de voordeur. Nog prachtig ook.

Henkie

2018-04-23 10:05:29

Henk,

Ga eens kijken hoeveel mensen er alleen of met maximaal 2 in de auto zitten, zeker als je bedenkt hoeveel % van de vakantievluchten gereserveerd worden door stelletjes.

Ben het met je eens dat een fietsvakantie in eigen land ook mooi kan zijn, maar om dat nou met z'n allen tegelijkertijd te gaan doen....

En over dat vliegen nog een keer: het vakantievliegverkeer is maar een gering onderdeel van het totale luchtverkeer mondiaal.

En, om terug te keren tot het artikel: naar mijn mening moet D-66 Wijhe-Olst in Den Haag zijn, en dan moeten zij het via de regering weer in heel Europa bespreekbaar maken.

Nee, dank je; het is een probleem, maar dat kun je beter oplossen door te proberen de uitstoot te verminderen dmv bijvoorbeeld elektrisch vliegen, of zoiets. Ik  blijf erbij dat jouw oplossing gewoon het verplaatsen van het probleem is, en niet het oplossen

Uw reactie


Uitgelicht


Meest gelezen

Columns en vaste rubrieken

112

Sport

Uit

Digikrant




Agenda

Weer