Raalte Regio

Peter Moorman: Treinen

Peter Moorman is gemeenteraadslid voor D66 in Raalte. Wekelijks doet hij verslag van zijn ervaringen. 

Kent u die uitdrukking: “als haringen in een ton”? Ik ga hier geen dominee Gremdaatje doen, maar wil het serieus met u hebben over het treinvervoer in onze regio. Als je in de spits van Raalte/Heino naar Zwolle wilt en vice versa, dan ben je niet te benijden. De huidige vervoerder, de NS, maakt er een potje van. Ze zetten te weinig treinstellen in. Er zijn onvoldoende zitplaatsen. Iedereen staat op een kluitje en de NS laat het “haring” gevoel van de passagiers op haar beloop. Dit is niet iets van de laatste maanden, maar speelt al veel langer.

Nu gloort er licht aan de horizon. Het spoor is geëlektrificeerd, met dank aan de inzet van de D66-fractie in de provincie Overijssel. We krijgen per 10 december een nieuwe vervoerder, Keolis genaamd, een nieuwe dienstregeling en nieuwe Zwitserse (gelukkig geen Italiaanse) treinstellen, van alle gemakken voorzien. Bovendien gaat de trein, voor zover ik heb begrepen, vier keer per uur rijden, waarvan twee keer een Intercity, die stopt in Raalte, Nijverdal, Almelo en Hengelo. Wat klinkt dat goed hè: een Inter-CITY die stopt in Raalte. Een mooie vooruitgang lijkt me.

Onlangs las ik op deze website dat wegens werkzaamheden op het station in Zwolle de nieuwe Intercity, tot aan de zomer van 2018, niet verder rijdt dan Raalte. Tot die tijd worden de passagiers vanaf Raalte met bussen vervoerd. Je vraagt je dan wel af hoe zoiets gepland wordt. Dat die Intercity er zou komen is al een paar jaar bekend. Waarom is station Zwolle er dan nog niet klaar voor?

Maar goed, wat voor mij nog belangrijker is: zet die nieuwe vervoerder Keolis voldoende treinstellen in, zodat je in de spits gewoon kunt zitten? Ik heb daarover tijdens de laatste raadsvergadering vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder, Wout Wagenmans. Hij heeft mij toegezegd dat te zullen nagaan bij de nieuwe vervoerder. Ik zal binnenkort nog eens een visje bij hem uitgooien.

Zodra ik antwoord heb zal ik dat graag met u delen.

|Doorsturen

Dick Mars

2017-11-02 17:25:29

Ik reis vrijwel nooit met de trein, dus onderstaande is "van horen zeggen": 

de NS wil wel, maar kan geen langere treinen inzetten omdat op diverse stations de perrons te kort zijn, resp. er dan te weinig ruimte is voor de treinen om elkaar nog te kunnen passeren op enkele stations.

Peter Moorman

2017-11-03 09:45:34

Beste Dick, mijn meest recente ervaring is van gisteravond 18.00 uur Zwolle. Het is spitsuur, dus zouden er meerdere treinstellen moeten zijn. In plaats daarvan 1 treinstel. Wederom als "haringen in een ton" richting Raalte. Dit gebeurt met grote regelmaat. Mijn stelling is dat de NS het al lang heeft opgegeven om hier daadwerkelijk wat aan te doen, want de concessie gaat per 10 december toch over naar een andere vervoerder. Ik vestig mijn hoop op de nieuwe vervoerder.

Met vriendelijke groet,

Peter Moorman

Raadslid D66 gemeente Raalte

Dick Mars

2017-11-03 10:45:20

Dag Peter,

Inderdaad, afwachten maar.

Het blijft een raar fenomeen, dat de verbetering eruit bestaat dat er meer dan een halfjaar met bussen gereden moet worden tussen Raalte en Zwolle.. 

En overigens, wanneer het in de spits zowel op de weg als op de spoorweg erg druk is, dan valt er nog een hoop te winnen met carpoolen ( ik zie op de weg vrijwel GEEN auto met meer dan 1 inzittende ) en flexibele werk- en schooltijden. Nog een extra aandachtspuntje ?

Uitgelicht


Meest gelezen

Columns en vaste rubrieken

112

Sport

Uit

Digikrant




Agenda

Weer